Blogginlägg E - The Elements of Journalism

Just fucking google it! Ett av alla de uttryck min bror har lärt mig. Är det inte underbart, både uttrycket och de nya teknikernas oändliga möjligheter? Det går ofattbart snabbt och jag kan hitta i princip vad jag vill. Göra djupdykningar i det som just jag är intresserad av och enkelt sortera bort det jag inte vill läsa eller se.
Om jag vill kan jag vara min egen nyhetsvärderare.


Verktygslådan journalisterna

The first task of the new journalist/sense maker, rather, is to verify what information is reliable and order it so people can grasp it efficiently.Sid 19
All information är lättillgänglig idag. Att googla tar uppskattningsvis sällan mer än några tiondels sekunder. Man pratar om att journalistikens roll är att sprida den information som medborgarna behöver för att vara kunna vara fria och "self-governing", utgöra delar av ett demokratiskt samhälle. Dessutom ska journalisterna värdera och välja ut vad vi kommer att få läsa om. Det t.ex. en nyhetsredaktion bestämmer sig för att inte publicera kommer någon annan, kanske en hemsida, att skriva om. Därför är "gate keeper rollen" inte lika betydelsefull idag som tidigare.  Idag kan vi få tag på den information vi vill. Medborgarna har dessutom gått från att vara passiva konsumeter till aktiva producenter. I denna nyhetsström förändras journalistuppdraget lite. Precis som ovanstående citat syftar till, menar författarna att journalismen på 2000-talet måste ge medborgarna verktygen att välja ur floden av nyheter. Verktygen är att guida, vägleda i jakten på sanningen. Man ska alltså visa vilka uppgifter kan man lite på och vad är mest trovärdigt.


Teknikernas fram och baksida

The essence of journalism is a discipline of verification.
Ett av de tio element som boken tar upp handlar om journalisternas arbetsprocess - hur de går tillväga för att testa och få fram information. Vi måste ha ett sätt att arbeta som gör att vi kan skildra en händelse så verklighetstroget som möjligt. Metoderna är många och olika, men de måste ändå finnas med i god journalistik.
Journalism must provide a forum for public criticism and compromise. Ytterligare en av de tio punkter boken omtalar som journalismens essens. Författarna menar att tekniken har hjälpt till att utveckla denna punkt. Kommentarfunktionerna är många, kontakten lättillgänglig. Samtidigt sträcker man ute ett varningens finger och säger att forumens snabbhet gör att de kanske får makt att förvrida och missleda saker. Den professionella verifikationen, nämnd ovan, är något man tror får stryka på foten för den nya tekniken och dess möjligheter såsom snabbheten och dess möjlighet att interagera.
För att medborgare ska få kalla sig journalister säger man att forumen bör följa precis samma principer som all annan journalistik. De tio elementen skall genomsyra medborgarnas journalistik med.


Hungriga och granskande medborgare

Lättillgängligheten verkar vara ett stort plus. Det jag anser vara positivt med den nya tekniken har att göra med något som författarna beskriver alldeles i inledningen av boken. Bushadministrationen producerade många "egna nyheter" vilket naturligtvis ledde till en skev och ensidig bild av verkligheten. Detta kunde den nya tekniken, bloggar, sätta stopp för, genom att publicera annat som nyheter. Det jag menar är att bloggvärlden kan, om det görs på rätt sätt, agera motpol och granskningsnämnd av sådant som i de etablerade medierna hävdar som sanning.

I inledningen av boken skriver författarna att den nya tekniken, bredbandet till exempel, inte tillfredställer oss, utan gör behovets större. Detta gör, tror jag, att t.ex. hastigheten blir en viktig faktor för medborgarna/konsumenterna. Och vilka är snabbast? Bloggarna eller tidningen nästa morgon?

Under min intervju med Veronika Marklund, nyhetschef på Sveriges Radio Dalarna, frågade jag mycket om bloggar.
- Många kanske inte förstår att journalister har annat att ta hänsyn till än vad bloggare har.
Som producenter måste vi medborgare vara medvetna om vad vi får för roll om många läser det vi skriver. Det är viktigt att vi arbetar på rätt sätt och inte far med osanning om vi vill betrakta oss själva som någon form av journalister.
Som konsumeter av dels etablerade medierna men även av bloggar måste vi vara källkritiska och inse skillnaden mellan journalisternas och bloggarnas förhållningssätt till sin informationsinhämtning och allt annat som ingår i en god journalistiks process.
Man menar att elementen som utgör journalisternas ansvar och skyldigheter även står för vad medborgarna kan förvänta sig - deras rättigheter. Samtidigt har medborgarna skylldigheter, såsom att vara öppna för nya saker. Medborgarna måste även de se till att relationen mellan medierna och dem själva är aktiv.
 

Behöver varandra

- Vi bevakar i hög grad politikerbloggar och andra bloggar. Vi använder dem också för att hitta människor, sa Veronika Marklund.
Jag tror att de nya medierna och de traditionella medierna är beroende av varandra. De äldre medierna behöver de nya för att inte föråldras. En definition av journalistiken rikskerar att föråldras. Av denna anledning finns inga licensierade journalister. De nyare medierna behöver de gamla för att tyglas och inte skena iväg ut i ett myller där allt är spekulationer.
Jag tror även att vi medborgare behöver båda två. Vi behöver de verktyg som journalistiken enligt Kovach och Rosenstiel ska ge oss, samtidigt som vi behöver något att använda dem på. Jag tror dels att vi behöver få uttrycka oss själva, vår egen åsikt, men också att vi måste få veta vad andra, utanför journalistiken tro sig veta, samt vad de tycker och tänker.  Detta för att bli kunna vara de aktiva medborgare vi förväntas vara i ett demokratiskt samhälle.


All for now!
/Sanna

 


Kommentarer
Postat av: Emmeli

Jag tror framför allt att det vi medborgare måste lära oss är skillnaden mellan information från bloggar och forum och den från journalistiska media. Jag tror många tar med sig sin "gapa och blunda"-mentalitet från tidningsläsandet (där det ju är okej att inte vara källkritisk eftersom innehållet ska vara verifierat och sant) ut på internet. Där tror jag det finns mycket kvar att lära!

2009-05-19 @ 13:34:02
URL: http://journalistjavisst.blogspot.com/
Postat av: Lina J

Hej Sanna!



Visst är det så att både de gamla och nya medierna har att lära av varandra. Att information idag är så lättillgänglig är bra på så sätt att fler blir engagerade och får kunskap, men jag tror det är många som glömmer bort källkritiken. Man måste vara medveten om att de sociala mediernas baksida.



Ha det bra!



hälsar Lina

2009-05-25 @ 22:08:09
URL: http://itsmyaffair.blogg.se/
Postat av: Lina J

Hej Sanna!



Visst är det så att både de gamla och nya medierna har att lära av varandra. Att information idag är så lättillgänglig är bra på så sätt att fler blir engagerade och får kunskap, men jag tror det är många som glömmer bort källkritiken. Man måste vara medveten om att de sociala mediernas baksida.



Ha det bra!



hälsar Lina

2009-05-25 @ 22:08:53
URL: http://itsmyaffair.blogg.se/
Postat av: Lina J

Hej Sanna!



Visst är det så att både de gamla och nya medierna har att lära av varandra. Att information idag är så lättillgänglig är bra på så sätt att fler blir engagerade och får kunskap, men jag tror det är många som glömmer bort källkritiken. Man måste vara medveten om att de sociala mediernas baksida.



Ha det bra!



hälsar Lina

2009-05-25 @ 22:11:18
URL: http://itsmyaffair.blogg.se/
Postat av: Lina J

Hej Sanna!



Visst är det så att både de gamla och nya medierna har att lära av varandra. Att information idag är så lättillgänglig är bra på så sätt att fler blir engagerade och får kunskap, men jag tror det är många som glömmer bort källkritiken. Man måste vara medveten om att de sociala mediernas baksida.



Ha det bra!



hälsar Lina

2009-05-25 @ 22:25:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0