Nyhetsvärdering

Dags att spåna kring nyhetsvärdering.


Nyhet 1

En av nyheterna under veckan var att en man anhållits på sannolika skäl misstänkt för mordet på sin egen sambo.
Denna artikel har jag följt i totalt 4 tidningars nätupplagor, samtliga hämtade den 10 februari 2009

Hemsida  

Tid

Startsida Plats

Antal ord

Bild

Rubrik startsida

Aftonbladet

08.26

1

301

2

"Sonen hittade henne i ett dike"

Göteborgs Posten

08.29

1

129

ingen

"En anhållen för Tibromord"

Dagens Nyheter

08.39

3

117

ingen

"Anhållen för Tibromord"

Dalarnas Tidningar

08.45

2*

77

Ingen

"Anhållen för Tibromord"

* på inrikessidan

Länkar till artiklarna:
Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4369545.ab
Göteborgs Posten: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=475650                  (uppdaterad)
Dagens Nyheter: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=882277
Dalarnas Tidningar: http://www.dt.se/nyheter/inrikes/article398645.ece

Aftonbladet har, enligt mig valt den mest uppseendeväckande rubriken. Vinklingen och fokuset är annorlunda, sonen nämns inte i någon av de andra artiklarna. Dessutom är artikeln längst med stor marginal och den enda som har bilder.

Det finns enligt Björn Johansson två huvudaspekter när man värderar nyheter, en ideologisk och en marknadsmässig.
Den ideologiska innebär att tidningen väljer att publicera nyheter som man anser att läsarna bör ta del av och således väljer man även bort det man inte anser viktigt för läsarna. Med en marknadsmässig approach publicerar man saker som att tror att människor vill läsa och vad jag kan förstå handlar det om att bli läst och tjäna pengar.
Relationen mellan dessa två "styrfält" beror delvis av tidningens genre. Tidningar med större lösnummerupplaga, t.ex. kvällstidningar, har en tendens att välja sådant som publiken "vill ha" för att sälja. Dessutom, menar Johansson, finns det fler bidragande orsaker, som t.ex. ekonomi och mediernas arbetssätt. I arbetssättet ingår mediernas sätt att berätta attraktivt, mediernas format och mediernas rutiner och metoder. Med format menas t.ex. att en nyhet med bilder har större chans att visas i TV. En rutin/metod kan vara att besöka presskonferenser.
Att en nyhet ligger geografiskt och kulturellt nära läsarna är viktigt då människor vill kunna identifiera sig med det inträffade. (Johansson, 2008)

Enligt radioprogrammet Medierna i P1 kan man enkelt avläsa nyhetsredaktionens värdering av nyheterna i en TV-sändning genom den ordning de kommer i (först = viktigast), samt den tid de tar (längs tid = viktigast).

Aftonbladet tillhör genren kvällstidningar, man säljer huvudsakligen lösnummer. Rubrikens flashiga formulering skulle alltså kunna vara marknadsmässigt motiverad, den skulle kanske sälja lösnummer och ge stor vinst. (Visserligen har jag tittat på "gratis" hemsidor i detta fall.)

TV-sändningens tid och plats skulle man förmodligen kunna jämföra med tidningarna ord och placering. Jag tror dock att detta har större slagkraft i en papperstidning, men jag gör ändå jämförelsen. Denna nyhet var under en tid högst placerad på Aftonbladets hemsida medan man på t.ex. dn.se valt att placera nyheter om bränderna i Australien först. Är den då viktigare för Aftonbladet? Jag tror att Aftonbladet prioriterar inrikesnyheterna högre för större identifikation bland läsarna och därigenom större läskrets, samtidigt som tidningarna kanske har olika målgrupper och olika typer av läsare.


Göteborgs Posten hävdar själva att deras lösnummerförsäljning utgör mindre än 2 procent av upplagan, ändå kom de tvåa i "antalet ord". Nyheten var högst placerad även här. Kanske kan detta bero på att Göteborg och Tibro båda ligger i Västergötland, möjligen en form av geografisk och kulturell närhet.


Aftonbladet hade två bilder i sin artikel. Dessa var kanske också en bidragande orsak till nyhetens tillfälliga prioritet.

Att nyheten blev publicerad över huvud taget i någon av tidningarna beror kanske på deras metoder och rutiner. Källorna i artiklarna är polisen, pressmeddelande och TV4-nyheterna. Dessa känns alla som rutinmässiga informationskärl.


Nyhet 2
Min andra nyhet kan jag tyvärr varken citera eller visa. I tisdags passerade jag förstrött ett tidningsställ, men bestämde mig ändå för att (med uppgiften i åtanke) ta mig en titt på tidningarnas ettor för lite inspiration.
Jag lyckades memorera att både DN:s och GP:s ettor visade en varsin stor bild med anknytning till brandkatastroferna i Australien.  Jag minns tyvärr inte vad som var Falu Kurirens huvudnyhet, men samma brandkatastrof fick plats i form av en puff på framsidan och en liten bild.
Puffen inleddes av något i stil med "Namn Namnsson, från Falun, bor i Australien...".
Lokaltidningen fokuserade mer på det lokala, helt i enighet med tidigare presenterade fakta rörande betydelsen av kulturell och geografisk närhet och identifikation.

All for now!

/Sanna


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Skitbra sätt du har presenterat din första nyhet på vill jag börja med att säga!

Otroligt intressant att se hur pass olika tidningarna faktiskt valde att lägga upp artikeln på. Jag ser ju direkt mönstret i att kvällstidningarnas, de såkallade mer sensationsjournalistiska tidningarna, valde att lägga betydligt mer krut, ord och utrymme på den "lokala" (sverige alltså) nyheten med sitt obehagliga mord.

DN och Dalarnas tidningen gör ju en helt annan grej utav det, om man utgår från din tabell och det som jag läst i DN. Man lägger fram nyheten, presenterar vad som har hänt men väljer att sedan göra det ganska kortfattat och koncist. Antagligen därför att det finns andra saker som hänt i världen som man tycker kräver mer utrymme.

Kvällstidningarna tjänar ju just på att sälja mängder av lösnummer på lockande rubriker i fetstil som får oss att chockas, reagera, förvånas och förundras. De drar oss konsumenter till sig genom att vara svulstiga och bombastiska på ett enkelt sätt som vi så lätt kan köpa. DN och mer, tillåt mig säga seriösa, tidningar har approachen att ge oss nyheter som faktiskt säger oss mer. Om kriser i världen, politik, krig, fred osv. Inte så att de inte bryr sig om att en fyrbarnsmamma är död. Inte alls så! Men man ger oss nyheten för vad det är och berättar sen om de hundratals som dött i Australien. För trots allt så är det ändå lite mer värt för lite fler människor.

2009-02-13 @ 20:36:18
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Jenny Andersson

hej sanna!



Bra inlägg! Vilken intressant analys du gjort. Jättekul att du visade så konkret hur aftonbladet skiljer sig i sin rapportering om mordet från de andra tidningarna. Rubriken står ju helt klart ut och är mycket mer sensationsartad än de andra rubrikerna. En sak som jag noterade under veckan är hur mycket nyhetsvärderingen skiljer sig mellan nättidningarna och papperstidningarna. Tänkte du på det? Min tanke är att det får en helt ny betydelse att vara först med en nyhet på nätet där man kan uppdatera i stort sett hela tiden till skillnad från pappersupplagen som kommer ut varje dag.



bra jobbat!



/Jenny Andersson

2009-02-16 @ 11:05:45
URL: http://www.jennys-tankar.blogspot.com
Postat av: Hälsningar Karolin

Hej!

I ditt inlägg ser man ju tydligt hur olika de olika tidningarna värderar nyheten om mordet. Jag kom att tänka på tidningarnas policydokument om vad de ska publicera och hur de ska lägga fram nyheterna. Det vore intressant att läsa ett sådant dokument för en kvällstidning, till exempel aftonbladet för att se hur de resonerar kring nyhetsvärdering och också etik som vi ska diskutera framöver. Kvällstidningarna hänger oftare ut enskilda personer och går in på detaljer och det hänger säkert ihop med lösnummersförsäljningen. Men hur motiverar de det? Ligger det verkligen i läsaren intresse eller gottar vi oss bara i andras olycka. Jag kan inte se att det berikar läsaren på något vis egentligen.



2009-02-19 @ 23:28:01
Postat av: Emelie johansson

Jag har hittat dig!!! hur e de me dig??? Kramisar kramisar

2009-02-21 @ 12:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0