En riktig man fixar gasen själv...

I födelsedagspresent önskade sig min pappa, lätt inspirerad av en Paris-resa, en sådan där gastub som man bränner efterrätter med. Jag förstår hur konstigt det där låter, men det är faktiskt vad man gör. I själva verket ser det ut som en skidvallningsgastub i miniformat och troligtvis fungerar den på samma sätt.
När jag överlycklig inhandlade denna lilla anorning blev jag lite orolig över det där med gasen. VIlken gas skulle det vara? Var den lätt att få tag på? Tillslut använde jag mitt sunda förnuft och drog utifrån appratens lättillgänglighet slutsatsen att gasen troligtvis inte skulle utgöra något större problem...

Idag kom pappa hem. Av den lilla historia han berättade för oss uttydde jag att han planerat hemkomsten några dagar i förväg. I kväll hade han nämligen tänkt göra Crème Bryllét (stavning...). För att lyckas med det brända sockret hade han planerat att använda sin födelsedagspresent dvs. gastuben.
Han inledde sitt gasletande på en Volvo-mack. Där blev han visad till OK-macken trehundra meter längre bort. Expediten på denna andra mack avslöjade att tobaksaffärer innehar sådana varor. Alldeles enligt upplysningarna irrade min far vidare till en tobaksaffär. Där fick han en utförlig redogörelse om de i allmänhet totalsäkra skåp som numera måste omsluta dylika varor. I brist på detta skåp, så hade inte heller tobakshandlaren någon passande gas till tuben.
Men skam den som ger sig.... Pappa prövade sin lycka på en ny bensinmack. Här fick han samma svar som på den förra. Gasen finns hos tobakshandlare. Pappas naturliga uppgift blev nu att informera denna mack och även de följande mackar han besökte om det i allmänhet totalsäkra skåp som måste omsluta dylika varor och att detta skåp inte finns hos tobakshandlarna.
ICA MAXI då? tänkte pappa. Kan denna alltiallobutik ha rätt gas?
En vänlig expedit (i familjen kallad expedidutta) berättade att jo, de hade gasen, men kunde tyvärr inte sälja denna , då den inte fanns i deras sortiment ännu. Han fick dock gärna komma tillbaka.
Jaha.. tänkte min pappa, då detta är ett fullständigt naturlgt händelseförlopp i hans vardag. Det som kan gå åt helvete, det går åt helvete. Men låt oss inte vara optimistiska, för det som inte kan gå åt helvete, det går också åt helvete.
Nästan uppgiven nför uppgiften att finna rätt gas hittade han den slutligen på en mack. På denna mack fick han dessutom en bra deal på jordgubbar vilket gjorde att han i gott mod kunde berätta om sina eftesökningar under de senaste dagarna. 

Vi får de om han orkar göra nån Crème Brullét.... :)

 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0