hArD work work.

Jobbar och står i. Säkert inte mer än någon annan, men som herman skulle ha sagt - det känn på en lathunn.
Riktigt så illa tror jag faktiskt inte attt det är... Förhoppningsvis :P
Just nu ångrar jag rejält att jag inte var med och spelade fotboll i söndags - kliar något urhemskt mycket i benen just nu, (men hur kul är det att dra till planen ensam?), men det är ingen idé att gräma sig.

Samtidigt som jag torkade av bordeni extramatsalen idag grubblade jag över mitt behöv att hjälpa andra. Jag vill inte framstå som någon oerhört barmhärtig, liten flicka som gör allt för att få andra nöjda, men jag har helt klart ett behov av att vara andra till lags (stavning :S).. Jag funderade kring vad det kan bero på. Mamma har alltid varit rädd att snälla lilla jag ska bli utnyttjad, eftersom hon av vegen erfarenhet vet hur det är att vara hjälpsam utan belöning. Uppenbarligen, eller ja helt klart, är det genetiskt betingat. Min mor och jag är i bl.a. detta avseende lika. Greta lät mig dessutom få veta att det är karraktäristiskt för det stjärntecken vi delar att villja hjälpa till överallt. 
Så förrutom det genetiska och astrologiska, varför?
Att hjälpa andra är i mitt fall, och troligtvis även i många andras, en relativt egoistisk handling. Min hjälpsamhet grundar sig kanske i att jag själv mår bra av en omgivning som mår bra och som accepterar och kanske till och med uppskattar det jag gör. Är detta kandke en insikt för att passa in i ett samhälle eller en grupp?

Gud vad mycket spån....

/Sanna

 

Kommentarer
Postat av: vickis

Saknar du filosofilektionerna kanske? :D :p

2008-08-06 @ 21:04:55
URL: http://vickiswallin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0